Publications (since 2017)
Gehra, T., Sundaram, G., Heubaum, M., Ulmen, J., Günthner, M., Görges, D. (2023): Development of an End-to-End Tool Chain for AI-assisted Generation and Optimization of Operating Strategies for Hybrid Electric Vehicles. 3rd International Conference on Electrical, Computer and Energy Technologies (ICECET 2023). Kapstadt, 16.11.2023
Sundaram, G., Gehra, T., Heubaum, M., Ulmen, J., Görges, D., Günthner, M. (2023): Learning-Based Frameworks for Minimizing Pollutant Emissions in Hybrid Electric Vehicles for Dynamic Driving Conditions. 19th IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference (IEEE VPPC 2023). Mailand, 26.10.2023
Mueller, F., Guenthner, M. (2023): Comparison of Premixed Fuel and Premixed Charge Operation for Propane-Diesel Dual-Fuel Combustion. (SAE Technical Paper 2023-24-0059). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2023-24-0059
Matero, H., Wagner, S., Gehra, T., Günthner, M. (2023): Robust laser diagnostics of internal combustion exhaust gases for application directly behind the exhaust turbo system. CLEO (Conference on Lasers and Electro-Optics): Applications and Technology . Online verfügbar unter doi.org/10.1364/CLEO_AT.2023.ATh3K.1
Woike, D. (2023): Die gezielte Steuerung des Ladungswechsels als Werkzeug in der Brennverfahrensentwicklung. Dissertation. Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau, Kaiserslautern. Online verfügbar unter doi.org/10.30819/5678 und www.logos-verlag.de/ebooks/OA/978-3-8325-5678-5.pdf
Sundaram, G., Gehra, T., Ulmen, J., Heubaum, M., Görges, D., Guenthner, M. (2023): Modeling of Transient Gasoline Engine Emissions using Data-Driven Modeling Techniques. (SAE Technical Paper 2023-01-0374). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2023-01-0374
Breitkreuz, C. F., Holzer, A., Fuchs, T., Günthner, M., Hasse, H. (2023): Miscibility in systems containing (poly(oxymethylene) ethers (OME) + hydrocarbons + water). Fuel. Online verfügbar unter doi.org/10.1016/j.fuel.2022.127337
Jung, P., Günthner, M. (2022): Neuer Prüfstand für wasserstoffbetriebene Nutzfahrzeugmotoren. CVC News, Ausgabe 2, Dezember 2022, 13-15. ISSN: 2700-4929. Online verfügbar unter: www.cvc-suedwest.com/wp-content/uploads/2022/12/CVC-News-2-2022.pdf
Schurr, A. (2022): Untersuchungen an einem Vierzylindermotor mit aufgeprägter Dreizylinder Zündfolge mit der Möglichkeit der Zylinderzuschaltung – Potenziale und Konsequenzen. Dissertation. Technische Universität Kaiserslautern, Kaiserslautern. Online verfügbar unter doi.org/10.26204/KLUEDO/7025
Beutler, T., Prchal, N., Günthner, M. (2022): Numerical modeling of diesel and polyoxymethylene dimethyl ether spray in a high pressure chamber using the fischer primary breakup model. Automot. Engine Technol. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/s41104-022-00120-w
Jost, A., Günthner, M., Müller, F., Weigel, A. (2022): Investigation of an Engine Concept for CNG-OME Dual Fuel Operation Using External and Internal EGR. (SAE Technical Paper 2022-32-0067). Online verfügbar unter tech.jsae.or.jp/paperinfo/en/content/conf2022-02.48/ und doi.org/10.4271/2022-32-0067
Holzer, A., Günthner, M., Jung, P. (2022): Performance of pure OME and various HVO–OME fuel blends as alternative fuels for a diesel engine. Automot. Engine Technol. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/s41104-022-00122-8
Günthner, M. (2022): Dual Fuel-Konzepte für Nutzfahrzeuge. Vortrag bei der Willy-Wolf Akademie. Bad Dürkheim, 22.09.2022.
Walter, N., Guenthner, M., Thees, M., and Fuhrmeister, J. (2022): Optimization of the DPF-Regeneration Strategy for the Use of Vegetable Oil in a Multi-Fuel-Engine Concept (SAE Technical Paper 2022-24-0030). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2022-24-0030 and kluedo.ub.rptu.de/frontdoor/index/index/docId/7360
Thees, M., Günthner, M., Müller, F. (2022): Optimierung des Regenerations- und Emissionsverhaltens eines Multi-Fuel-Motors bei Verwendung von Pflanzenöl-Diesel-Mischungen. 7th International Commercial Vehicle Technology Symposium. Kaiserslautern, 15.09.2022. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/978-3-658-40783-4
Prchal, N., Beutler, T., Guenthner, M. (2022): Spray Modelling of Diesel and OME Injection Based on Optical Investigations in a High-Pressure Chamber. The 10th International COnference on MOdeling and DIAgnostics for Advanced Engine Systems (COMODIA). Japan, 07.07.2022
Jost, A., Günthner, M. (2022): Die Chancen synthetischer Kraftstoffe gezielt nutzen. CVC News, Ausgabe 1, Juni 2022, 4-7. ISSN: 2700-4929. Online verfügbar unter: www.cvc-suedwest.com/wp-content/uploads/2022/07/CVC_News_1_2022.pdf
Günthner, M. (2022): Dual Fuel-Konzepte für Nutzfahrzeugantriebe. CVC-Jahrestagung „Die Nutzfahrzeugbranche im Umbruch – Innovative Produktionssysteme für innovative Produkte“. Commercial Vehicle Cluster Südwest. Wörth, 09.05.2022.
Ghandhi, J., Günthner, M., & Novella, R. (2022): Introduction to the current and future use of H2 and H2-based e-fuels in combustion engines and fuel cells. Special Issue. International Journal of Engine Research, 23(5), 707-708. Online verfügbar unter doi.org/10.1177/14680874221093003
Onorati, A., Payri, R., Vaglieco, B. M., Günthner, M. et al. (2022) : The role of hydrogen for future internal combustion engines. International Journal of Engine Research, 23(4), S. 529-540. Online verfügbar unter doi.org/10.1177/14680874221081947
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Kohr, M., Woike, D., Guenthner, M. (2021): Methodology for the Geometric Layout of a Mechanically Fully Variable Valve Train with Two Synchronously Rotating Cam Disks (SAE Technical Paper 2021-01-0684). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2021-01-0684 und kluedo.ub.uni-kl.de/frontdoor/index/index/docId/6837.
Holzer, A., Guenthner, M. (2021): Investigation of the Emission Reduction Potential of HVO-OME Fuel Blends in a Single-Cylinder Diesel Engine (SAE Technical Paper 2021-01-0556). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2021-01-0556 und kluedo.ub.uni-kl.de/frontdoor/index/index/docId/6838.
Günthner, M. (2020): Die "grüne" Zukunft des Verbrennungsmotors – Neue Kraftstoffe und Brennverfahren auf der Basis von Wasserstoff. CVC-Jahrestagung „Wasserstoff – Innovative Perspektiven für die Nutzfahrzeugindustrie“ (Online-Tagung). Commercial Vehicle Cluster Südwest. Kaiserslautern, 02.11.2020.
Buitkamp, T., Günthner, M., Müller, F., Beutler, T.. (2020): A detailed study of a cylinder activation concept by efficiency loss analysis and 1D simulation (Automot. Engine Technol. 5, 159–172). Online verfügbar unter doi.org/10.1007/s41104-020-00070-1.
Reitz, R. D., Ogawa, H., Payri, R., Guenthner, M. et al. (2020): The future of the internal combustion engine. (International Journal of Engine Research 21 (1), S. 3–10). Online verfügbar unter doi.org/10.1177/1468087419877990.
Thees, M., Buitkamp, T., Guenthner, M., Pickel, P. (2019): High Efficiency Diesel Engine Concept with Variable Valve Train and Cylinder Deactivation for Integration into a Tractor (Conference Paper ICEF2019), 21.09.2019 (ICEF2019-7177). Online verfügbar unter doi.org/10.1115/ICEF2019-7177 und kluedo.ub.uni-kl.de/frontdoor/index/index/docId/6360
Günthner, M. (2019): Potenziale alternativer Kraftstoffe für Verbrennungsmotoren. Thementag „Antriebstechnologien“ der Fahrzeuginitiative Rheinland-Pfalz. Trier, 14.03.2019.
Woike, D., Guenthner, M., Schurr, A. (2019): Development of a Highly Flexible Variable Valvetrain System for Combustion System Investigations (SAE Technical Paper, 2019-01-0069). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2019-01-0069.
Schurr, A., Guenthner, M., Flierl, R., Woike, D., Mueller, F. (2018): Investigation of a Cylinder Activation Concept for a Turbocharged Direct-Injection Gasoline Engine (SAE Technical Paper, 2018-01-1713). Online verfügbar unter doi.org/10.4271/2018-01-1713.
Buitkamp, T., Günthner, M., Pickel, P. (2018): Hocheffizientes Dieselmotorenkonzept (HDMK) - Potenziale eines Dieselmotors mit variablem Ventiltrieb und Zylinderzuschaltung in einem Traktor. In: Internationale VDI-Tagung „Land.Technik 2018", 2018. Online verfügbar unter doi.org/10.51202/9783181023327-139
Neugärtner, J. (2018): Innere Lastpunktverschiebung bei Dieselmotoren. Dissertation. Technische Universität Kaiserslautern, Lehrstuhl für Verbrennungskraftmaschinen, Kaiserslautern.
Woike, D. (2018): Entwicklung eines hochvariablen Ventiltriebs zur Brennverfahrensoptimierung. WKM-Symposium. Wissenschaftliche Gesellschaft für Kraftfahrzeug- und Motorentechnik e.V. Darmstadt, 2018.
Flierl, R., Holzer, A., Hörhammer, C., Neugaertner, J., Schurr, A., Werth, C., Woike, D. (2017): Ottomotoren mit einer Methan-Benzin Zweistoffverbrennung. In: van Basshuysen, Spicher (Hg.) 2017 – Ottomotor mit Direkteinspritzung und Direkteinblasung 10, 2017, S. 575–610.
Hörhammer, C. (2017): Potentiale zur Reduzierung der Emissionen mittels eines Benzin-Erdgas- und Ethanol-Erdgas-Mischbetriebes an einem Nutzfahrzeug-Ottomotor. Dissertation. Technische Universität Kaiserslautern, Lehrstuhl für Verbrennungskraftmaschinen, Kaiserslautern.
Neugärtner, J., Schurr, A., Scholz, A., Flierl, R., Günthner, M. (2017): Load point shifting for Diesel engines – potentials for passenger car and truck engine applications. In: Liebl J., Beidl C. (Hrsg.), Internationaler Motorenkongress 2017. Proceedings, pp. 43-61. Springer Vieweg, Wiesbaden, 2017. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/978-3-658-17109-4_6.
Woike, D., Schurr, A., Günthner, M. (2017): Gezielte Steuerung des Ladungswechsels mittels vollvariablem Ventiltrieb mit zwei synchron rotierenden Kurvenscheiben. VDI-Fachtagung Ventiltrieb und Zylinderkopf. VDI, 2017. Online verfügbar unter doi.org/10.51202/9783181022917-73.
Neugärtner, J., Flierl, R., Scholz, A., Schurr, A. (2017): Lastpunktverschiebung bei Dieselmotoren, Potenziale bei Pkw und Nutzfahrzeugmotoren. In: Liebl J. (Hrsg.), Ladungswechsel im Verbrennungsmotor 2016. Proceedings, pp. 113-127. Springer Vieweg, Wiesbaden, 2017. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/978-3-658-19198-6_6.